Sfaturile Sfinților
Locul I la Olimpiada de Noul Testament
La Seminarul Teologic Liceal „Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamț a avut loc în aceste zile faza finală a Olimpiadei Naționale de Religie - Cultul Ortodox, pentru seminarii și licee teologice. Afișarea rezultatelor și festivitatea de premiere au avut loc vineri, 6 mai.
Între elevii premiați s-a aflat și BLÎNDU VLAD, clasa a X-a Pastorală de la Seminarul nostru, ocupând LOCUL I, la disciplina Noul Testament, cu nota 9,7, coordonator prof. dr. Butuc Gheorghe.
La etapa națională a olimpiadei au participat 120 de elevi. Premianții vor avea posibilitatea să urmeze cursurile oricărei facultăți de Teologie Ortodoxă din țară, fără a mai susține examenul de admitere.
FELICITĂRI!
Proiectul – concurs „Parohia mea – trecut şi prezent“, la Seminarul Teologic „Sf. Ap. Andrei“ din Galaţi
Anul 2015 a fost declarat de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca Anul omagial al misiunii parohiei şi mănăstirii azi şi Anul comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii. În acest sens, Seminarul Teologic „Sf. Ap. Andrei” din Galaţi, a inițiat cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Casian încă de la începutul anului proiectul – concurs „Parohia mea – trecut şi prezent” care a urmărit crearea contextului în care tinerii seminarişti din Arhiepiscopia Dunării de Jos, din mediul urban şi rural, să dobândească informaţii despre valoarea religioasă şi culturală a parohiilor din care fac parte, precum şi a slujitorilor şipersonalităţilor acestor parohii.
Proiectul, coordonat de pc. pr. spiritual Călin Toderiţă şi pc. pr. Mungiu Gabriel s-a adresat elevilor seminariști care au întocmit portofolii, ce au cuprins: un scurt istoric al bisericii şi parohiei de unde provin, slujitorii şi credincioşi de seamă, proiecte desfăşurate în parohie, activităţi sociale, culturale şi filantropice, imagini de arhivă cu biserica. Fiecare elev şi-a sintetizat portofoliul într-un material power-point.
Monopolul şi/sau suspansul Adevărului în creştinism
Pentru a elimina orice dubiu, de la început reamintim axioma indubitabilă a existenţei: omul nu poate deţine monopolul Adevărului. Nici de unul singur în chip infailibil. Nici organizat în grupuri de tip ONG-ist, sindicalist sau sinodal. Nici extensiv, prin arhivarea tuturor datelor despre adevăr. Nici intensiv, prin efortul de a reţine doar formule adevărate.
În nici un fel şi sub nicio formă, omul nu deţine monopolul Adevărului. Lucru susţinut cu tărie de toată tradiţia biblică şi patristică a Bisericii, concluzionată magistral de Sfântul Grigorie Teologul: „Iar pentru noi este un prea distins teolog nu cel care spune că a descoperit „totul” – pentru că niciodată omul nu va putea cuprinde „totul” - , ci numai cel care se face părtaş unei vederi mai depline şi care reuşeşte să cuprindă în sine mai mult din strălucirea sau răsfrângerea Adevărului, sau oricum l-am numi pe acesta” (Cuvântarea XVII, PG 36, 125 BC).
Învăţământul între vocaţie şi frustrare
Fără îndoială orice loc de muncă crează, celui care-l ocupă şi insatisfacţii, banalitate, obişnuinţă sau chiar silă. Aceste sentimente fac parte din „normalitatea” uzuală a oricărui serviciu executat cu stricteţe pentru un banal salariu, care oricum este nemulţumitor. N-avem încotro. Avem nevoi, iar ele costă. Prin urmare, acceptăm compromisul.
Există totuşi excepţii. Sunt şi oameni care îşi fac serviciul cu pasiune, preocupare, tenacitate, bucurie etc., motivaţi doar de prorpia vocaţie. E drept, aceştia sunt puţini, dar sunt. Printre ei se numără din ce în ce mai mult pe degete, profesorul.
Deşi jignit social şi intimidat pecuniar, adesea supus oprobiului public merge mai departe la serviciu convins că mai poate încă modela suflete. Legile nu-l ajută. Elevii şi mai puţin. Şi totuşi, inventează cu încăpăţânare motivaţii ascunse prin care nu se ştie unde şi nu se ştie când, măcar unii/unul din elevii săi va putea sta cu faţa şi nu cu spatele la viaţă. Acesta e profesorul de vocaţie, scris fără majuscule pe hârtie, dar adulat în sufletele educate prin răbdarea şi tenacitatea lui. Şi el aşteaptă salariul. Îl întristează subţirimea lui nejustificată, dar aceasta nu-l clinteşte în vocaţia care-l încurajează să continue. Şi el are elevi nepoliticoşi, ignoranţi şi fără cei şapte ani de acasă, dar nu uită niciodată că aceştia sunt asemeni copiilor lui. Faţă de toţi are o singură lege, care-l salvează de toate inconvenientele: legea iubirii necondiţionate. Împotriva ei, nici ei toţi la un loc, nici fiecare în parte, nici sistemul, nici consiliu şi nici rutina nu-l poate afecta. Dar, aceştia sunt puţini în sistemul profesoral. Ei oricum ştiu ce fac. Vreau însă, să mă refer la cei mulţi, la acei profesori „profesionişti” care, frustraţi de propriile nereuşite, confundă catedra cu tribunalul, iubirea cu sila şi elevul cu duşmanul.